toggle menu

Power Coaching

Nedarí sa vám dodržiavať termíny, nestíhate prísť načas na stretnutia alebo sú z vás kamaráti sklamaní, že sa na vás opäť nemohli spoľahnúť? Skúste “vyladiť” svoju zodpovednosť do dokonalosti. Inšpirujte sa týmito siedmymi krokmi, ktoré spomína vo svojej knihe, Úspech si ty, mentálna koučka Silvia Langermann. 

  1. Disciplinovanosť

Disciplinovanosť nás dovedie k zodpovednosti za svoj život. Na to, aby sme sa stali disciplinovaní si potrebujeme stanoviť ciele a dosiahnuť ich bez zbytočného rozrušovania tzn. vykonávať prácu včas, nevyhýbame sa dôležitým úloham v prospech zábavy a pod. 

Tip: Skúste si každý deň spísať zoznam úloh, ktoré potrebujete vykonať a snažte sa ich splniť všetky alebo aspoň najviac z nich. Za zložité úlohy sa odmeňte, napr. prechádzkou alebo koláčikom z kaviarne. Pripominajte si svoj cieľ, aby ste nestratili motiváciu. 

2. Riešenie problémov 

Pokiaľ chceme byť naozaj zodpovední, musíme vedieť, ako riešiť životné výzvy tzn. že musíme vedieť, čo robiť, keď sa dostaneme do problémov alebo sa stane tragédia. Aj keby sa nám niečo tragické prihodilo, je našou zodpovednosťou sa s tým vyrovnať a byť oporou aj pre druhých. Naučiť sa riešiť náročné a zložité situácie vyžaduje cvik. Spočiatku nebudeme vedieť, čo a ako to máme robiť. Postupne sa však v tomto zdokonalíme a naučíme sa ako zostať pokojní a myslieť rozumne aj v kríze. 

Tip: Ak sa dostanete do stresovej situácie, zhlboka sa nadýchnite, počítajte do troch a potom si predstavte,  že vaša hlava prepne na pokojný režim. Dovoľte si prežiť túto emóciu len na tri sekundy a potom sa opäť sústreďte na svoj cieľ. Táto metóda sa často využíva aj v športovom koučingu napr. keď tenista netrafí loptičku a má sa sústrediť na ďalšie podanie. 

3. Odhodlanosť

Nemali by sme sa len tak hocičomu odovzdať bezdôvodne, ale tiež by sme sa nemali báť záväzkov tak, že sa nám nebude chcieť robiť už vôbec nič. V prípade ak sa niečomu alebo niekomu zaviažeme (napr. vypracovať domácu úlohu, ísť s kamarátkou na turistiku alebo zahrať si tenis s priateľom) a dodržíme to, naučí nás to starať sa niele o sbea, ale aj o druhým. Výsledkom takejto odhodlanosti bude vytvorenie si nových návykov, ktoré budú prospešné pre nás i okolie. 

Tip: Vyberte si jednu činnosť, v ktorej by ste sa radi zdokonalili, môže ísť napríklad o to, aby ste chodili vždy včas na stretnutie. Možno vám to spočiatku nepôjde dobre, ale nenechajte sa odradiť.  Mnohým klientom v koučingu pomáha, ak si svoju analýzu aj napíšu na papier, mali by ste napísať to, na čo ste hrdí, že ste zatiaľ zvládli a čo vám urobilo radosť. Môže to vyzerať napr. takto: “Dnes som meškal nie desať ale už len päť minút. Som hrdý na to, že som raňajky stihol presne za stanovený čas. Chôdza na autobus bola rýchlejšia ako kedysi a pod.”

 

  1. Hospodárenie s peniazmi 

Poznať hodnotu peňazí je dôležité a o to väčšmi aby sme vedeli s nimi aj rozumne hospodáriť. Ak žijeme z výplaty do výplaty alebo sa každý mesiac čudujeme, kam zmizli všetky naše zarobené peniaze, mali by sme sa nad svojim manažmentom peňazí zamyslieť. V takomto prípade sa odporúča, aby ste si sadli a spísali si zoznam všetkého, na o utrácate vaše financie, vyraďte položky, ktoré si nemusíte kupovať a ponechajte tie, ktoré potrebujete. Takto nadobudnutá finančná zodpovednosť vám môže pomôcť plánovať dopredu a zabráni v impulzívnom nakupovaní. 

Tip: Rozdeľte si financie do nasledujúcich kategórií: “štandard” – tu patria nevyhnutné veci, ktoré potrebujete k životu (platba za nájom, benzín, telefón, internet, stravovanie, poistenie a pod.). Na tieto financie nemôžete siahnuť, odporúča sa, aby ste si našetrili minimálne na tri mesiace dopredu a zabezpečili si tak finančnú “rezervu”. Ďalšia kategória je “mierny nadštandard” tu patria výdavky na niečo malé, čo vám urobí radosť, ale nepotrebujete to k prežitiu (napr. ísť na kozmetiku, kúpa nových šiat, jedlo z reštaurácie a pod.). Do poslednej kategórie “zlatý nadštandard” sa radia tie výdavky, ktoré si môžete už konečne dovoliť a utrácate na ne až vtedy, keď máte dostatočne vopred našetrené a ostali vám peniaze nazvyš (napr. ísť na predĺžený víkend do zahraničia, zaplatiť si kurz a pod.). 

  1. Konzistentnosť

 

Za zodpovedných sa nebudeme môcť považovať, ak budeme zodpovední len niekedy. Ak chceme byť skutočne zodpovední, musíme si nájsť režim, ktorý pre nás bude fungovať, a držať sa ho. Neučme sa 10 hodín pred skúškou ale radšej sa učme konzistentne desať dní pred skúškou a to každý deň po jednu hodinu. Takto vytvorená konzistencia nám pomôcže nastaviť si režim, vďaka ktorému splníme všetky stanovené úlohy. 

Tip: Ešte pred tým ako si budete nastavovať nový režim, odpozorujte si, kedy počas dňa bývate najviac produktívny, kedy vám to “najviac myslí” alebo sa vám chce do práce. Navnímajte aj to, kedy počas dňa bývate unavení a potrebujete od práce pauzu. Zaujímajte sa v neposlednom rade o to, kedy vám vyhovuje vykonávať voľnočasové aktivity. Niekomu viac vyhouje cvičiť skoro ráno a odtiaľ ísť hneď do práce a vymýšľať kreatívne veci, za to po obede potrebuje dlhšiu prestávku, a ak si ju dopraje, potom vie pracovať efektívne a aj dlhšie. Večer síce prichádza domov neskôr ale v plnej sile a je schopný sa venovať ešte rodine. Inému človeku by to zasa mohlo sedieť úplne opačne. Hľadajte si preto vlastnú cestu. Podľa týchto kritérií si nastavte režim so všetkými vašimi povinnosťami, budete nielen zodpovední, ale budete sa cítiť aj komfortne. 

6. Spoľahlivosť

 

Súčasťou zodpovednosti je byť taktiež človek, na ktorého sa môžu ostatní spoľahnúť. Pokiaľ ste si všimli, že priatelia vás o nič nežiadajú, asi je to preto, lebo sa nevedia na vás spoľahnúť a nepôsobíte dôveryhodne. Skúste preto zapracovať na svojej spoľahlivosti. Dodržujte stanovené termíny a dohody nielen s ľuďmi, na ktorých vám záleží, ale aj s nepríjemnými kolegami z práce. Pokiaľ chcete, aby vás ľudia brali vážne a videli vás ako zodpovedného človeka, musíte im pomáhať a vždy splniť to, čo slúbite. Jedine tak uvidia, že na nich myslíte a môžu sa na vás spoľahnúť. 

Tip: Hľadajte spôsoby, ako si zapamätať všetko, čo ste komukoľvek sľúbili alebo máte dodržať. Môžete využiť na to rôzne aplikácie v telefóne, online kalendár s pripomienkami alebo využite klasiku – pracovný diár či stolový kalendár. Aby ste nestratili prehľad v tom, čo ste dodržali a nedodržali, robte si koncom každého týždňa inventúru splnených žiadostí. Za každý dodržaný sľub sa odmeňte. Budete mať tak väčšiu motiváciu pracovať zodpovedne. 

  1. Prijímanie kritiky 

 

Súčasťou zodpovednosti je taktiež byť otvorení kritike a vážiť si to, keď nám niekto poskytne spätnú väzbu, ktorá nás môže posunúť ďalej. Pokiaľ chceme byť zodpovední v škole, poslúchajme svojich učiteľov, keď sme v práci, poslúchajme svojich nadriadených a porozmýšľajme nad ich konštruktívnou kritikou. Ak nás naši blízki upozornia na nejaký náš nedostatok, nehnevajme sa na nich, ale za to si ich vypočujme a poraďme sa s nimi o tom, ako by sme sa mohli zlepšiť a robiť lepší dojem. Spätná väzba nám môže pomôcť stať sa zodpovednejšími a úspešnejšími. 

Tip: Mnoho ľudí ovládnu počas počúvania kritiky emócie a nechajú sa nimi ovplyvniť. Záver takejto debaty môže dopadnúť tak, že povieme druhej strane aj to, čo by sme nechceli.  Skúsme využiť namiesto toho asertívnu komunikáciu. Jasne vyjadrime naše pocity, postoje a názory, povedzme, čo v nás kritika vyvolala a zároveň sa pýtajme druhej strany, čo si o tom myslí a či nám to vie bližšie dovysvetliť. Pomocou vzájomnej snahy na oboch stranách napokon prídeme k zdarnému riešeniu. 

Máte chuť na sebe intenzívne a efektívne pracovať a zlepšovať sa v tom, ako byť zodpovední nielen voči sebe, ale aj ostatným? Inšpirujte sa našimi koučingovými kurzami. Ponúkame rôzne druhy koučingu, ktoré vás vedia posunúť vpred a vami stanovené ciele (PS: nech už ide o čokoľvek  pozitívne, morálne, etické a merateľné 🙂 ). 

Layer 1
Tento web používa cookies. Pokračovaním prezerania stránok súhlasíte s ich použitím.