Prečítajte si tento článok, ak sa všeobecne ocitáte v postoji k sebe samému, že neviete rozlišovať situácie, kedy sa vám naozaj niečo podarilo, a stále musíte hľadať na sebe chybu. Keď si nedokážete oddýchnuť a cítite za seba hanbu z pochvaly. Alebo keď cítite, že aj keď je vaša snaha odmenená, nedokážete si ju pripustiť a stále si myslíte, že si vôbec úspech nezaslúžite. Opak je pravdou. Ste schopní, máte oceniteľné talenty a patríte na tento svet!

Je to obzvlášť zaujímavé, ale väčšinou ním trpia tí najúspešnejší ľudia. A dokonca aj takí, ktorí sa v minulosti o niečo veľké zaslúžili. Ide o pocit, že sme istým spôsobom podvodníci a úspech si nezaslúžime.

Aj Albert Einstein si bol v živote  bezdôvodne neistý svojich talentov a toho, čo svetu ponúkal.

Strachy, že nie sme dosť dobrí a zaujímaví pre tento svet, sú najčastejšie badateľné aj u vysokoškolákov, ktorí napriek nadpriemerným známkam neveria, že si to zaslúžia a napríklad niektorí už vôbec nechápu, prečo práve ich prijali na univerzitu. Clance, výskumníčka, ktorá sa týmto syndrómom zaoberá, zistila, že za týmito strachmi sa skrývajú pocity, že robíme niečo nekalé, niečo podvodné. Prečo to tak je, aj keď vieme, že máme určité kvality a fakt dobré prednosti? Ľudia, ktorí sú veľmi zruční, talentovaní, majú sklon myslieť si, že ostatní sú rovnako zruční, a že veď čo iné by som mohol ďalej ponúknuť? Dalo by sa to prirovnať aj k pocitom neopodstatnenej, nelogickej menejcennosti a nízkej sebaúcty, pretože si aj tak stále myslíme, že tí tam niekde sú predsa len lepší a preto si nezaslúžime ďalšej pocty a príležitostí ako ostatní. A taktiež to spôsobuje fakt, že neexistuje nejaká hranica úspechu, ktorá sa dá prekročiť, aby sme si mohli povedať, že áno, teraz si ten úspech zaslúžime. Preto sa tie pocity dajú len ťažko zastaviť.

 Ale, keď ste sa už možno aj našli v týchto slovách, trpíte strachom, že všetci okolo vás vedia, že váš úspech na nich len hráte, a že vlastne ani sami neviete, ako ste sa k nemu dopracovali, existuje jedno veľké ALE, ktoré by vám mohlo dopomôcť viac prekonávať tieto pocity.

Uvedomme si, že všetci sme istým spôsobom náchylní k tzv. pluralitnej ignorancii, kde vlastne všetci o sebe pochybujeme, a sme presvedčení, že takto myslíme iba my, pretože ostatní o sebe mlčia.

Preto môže byť o to ľahšie sa uvoľniť a vypustiť pocity, že sme neschopnejší. Uvedomujte si to každý deň napríklad pri rannom hlbokom dýchaní a deň sa vám naozaj zmení o 180%, vstúpite doň s väčšou odvahou.

Tipy, ako sa pomaly učiť sebaúcte a sebahodnote

Ak si stále nie ste istí, či trpíte týmto syndrómom impostera, skúste sa pozrieť na to, ako v živote pracujete. Pretože za týmto neustálym spochybňovaním a podceňovaním samého seba stoja  aj veľké zlozvyky ako vyhýbanie sa výkonu (prokrastinácia) alebo vynakladanie veľmi veľkého úsilia, perfekcionizmu, na úplne malé a nepodstatné detaily, bez pocitu zadosťučinenia. Často za to môže detstvo a vysoké nároky či kritika zo strany okolia. Preto je vhodné si to trochu v hlave preorganizovať a uvedomiť si, že teraz môžete vziať zodpovednosť a postoje k sebe samému do vlastných rúk, pretože ako dospelí už veľa veciam rozumiete, a nie je nad vami rodič, ktorý vám udáva to, či ste alebo nie ste dosť dobrý. Najlepšie sú k tomuto určite koučingové metódy alebo sedenia.

Denné praktické minicvičenia

Dýchanie

Je to paradoxné, ale veľmi účinnou metódou v boji s týmto komplexom je, že sa budete o ňom rozprávať, slobodne a úprimne. Je známe, že najmä podnikatelia, ktorí ním taktiež často trpia, sa obávajú opýtať sa na ich výkon, pretože ich obavy o nich samotných by mohli byť potvrdené. Preto je väčšinou super, keď sa porozprávajú s nejakým poradcom alebo mentorom, ktorí sa s takýmito pocitmi stretávajú a vedia, že to má spoločného menovateľa. Pretože ak máme informácie o nejakom fenoméne, ktorý sa nás dotýka, vieme si ho tak zvedomiť a na sebe začať pracovať. Pretože tieto skúsenosti sú veľmi bežné u ľudí.

Dobré je aj rozpomínanie si na pozitívne spätné väzby. Je užitočné si ich aj zbierať. Každý deň zájdite za osobou, od ktorej si vypýtate spätnú väzbu a napíšte si ju do svojho denníka.

Preto vám radíme, založte si svoju knižku s názvom napr.: Končím s pochybovaním o sebe, kde si budete podrobne spisovať úspechy a aktivity, o ktoré ste sa pričinili, vyslovovať ich nahlas s vlastným menom.

Je čas si začať užívať všetko to dobré, čo ste dosiahli, deliť sa s ostatnými o skvelé myšlienky a uchádzať sa o programy či prácu, kde by ste vynikali. Veľmi úspešní sa budete cítiť napríklad aj po koučingovom sedení, ktoré je na tento komplex naozaj perfektné. Dopomôcť vám k tomu môže aj naša ponuka kurzov: Ochutnaj, čo je koučing, Zvýšenie sebavedomia, Ovládni svoj stres a strach.

ODPORÚČANÉ KURZY

Pridaj komentár

Tento web používa cookies. Pokračovaním prezerania stránok súhlasíte s ich použitím.